Om verliezen in de vorige jaren omhoog te krikken probeert Orbitz de
hoteladvertenties aan te passen aan haar lezers. En omdat uit onderzoek
blijkt dat Mac-gebruikers 30 procent meer aan hotels besteden dan
PC-gebruikers, krijgen de eerstgenoemden ook andere advertenties te zien.
Logisch, want Apple-gebruikers hebben ook een dikkere portemonne. Eerder bleek
al uit onderzoek van het analistenbureau Forrester dat het gemiddelde
gezinsinkomen van Mac-gebruikers ongeveer op 79 duizend euro ligt en die van
PC-gebruikers op 60 duizend euro.
Duurder aanbod
Het gaat nog niet zover dat Mac-bezitters meer neer moeten tellen voor
dezelfde kamer. Maar op de eerste pagina met zoekresultaten krijgen zij wel
een duurder aanbod te zien dan de PC-gebruikers.
De zakenkrant The Wall Street Journal inventariseerde
welke advertenties op de eerste pagina verschenen als er werd gezocht met
een PC en Mac bij verschillende Amerikaanse steden. De conclusie: de eerste
zoekpagina op de Apple is gemiddeld 11 procent duurder dan bij de PC.
Statistici
De boekingwebsite probeert op allerlei manieren geld in het laatje te brengen.
In 2011 boekte het bedrijf namelijk een verlies van 30 miljoen euro. Het
aandeel van het bedrijf is in vijf jaar met driekwart in waarde afgenomen.
De nieuwe directeur van Orbitz, die in 2009 aantrad, wil inzetten op het
gebruiken van gebruikersgegevens voor specifieke advertenties. Daarvoor
huurde hij een team in van statistici uit onder andere eBay en Google.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl